Home Negatieve effecten Arbeid Ernstige klachten over de behandeling van personeel bij Albert Heijn-vestigingen (update)
Ernstige klachten over de behandeling van personeel bij Albert Heijn-vestigingen (update)
zaterdag 28 augustus 2010 15:04

FNV Bondgenoten roept Albert Heijn-personeel op klachten over de behandeling op de werkvloer op sturen. De bond plaatste een klachtenbrief online over de wantoestand bij AH. Hier een samenvatting. (weblinks aangepast)


(door Rob Bleijerveld)

FNV Bondgenoten zegt herhaaldelijk klachten binnen te krijgen over wantoestanden op de werkvloer bij Albert Heijn-vestigingen. Die klachten gaan ondermeer over leeftijdsdiscriminatie, wegwerppersoneel, het niet uitbetalen van gewerkte uren en het niet naleven van de cao. Maar ook over de wijze waarop 2 franchisers van AH hun personeel behandelen.

Bij uitzondering plaatste de bond onlangs een klachtenbrief van een (ex-)werknemer op haar website. Dit om een beeld te geven van hoe het er aan toe gaat bij AH. De bond roept AH-personeel op om hun klachten te sturen naar haar emailadres: supermarkt AT bg.fnv.nl

 

Je kunt hiervoor ook terecht bij Supermacht.nl waar we - in overleg - kunnen zien of er verder nog wat te doen valt met concrete en aantoonbare klachten. Bijvoorbeeld door die als brief te publiceren of door nader onderzoek te doen.

Hieronder een samenvatting van de klachten uit de (anonieme) brief die Bondgenoten op haar website plaatste: (de brief is hier te vinden)

"Gewoon bij Albert Heijn" (samenvatting klachtenbrief)
 
- Of je nou wel of niet goed je werk doet, je vliegt er uit als je ouder bent dan 19.
- Door de hoge werkdruk is er geen tijd voor een goed sollicitatiegesprek en ook niet om iemand fatsoenlijk op te leiden. Veel van de nieuwe werknemers worden daardoor al voor het einde van de proeftijd weer gedumpt. Anderen krijgen geen verlenging na het eerste halvejaars-contract.
- De omloopsnelheid van het personeel in de filialen is erg groot. Op het hoofdkantoor wordt dit geweten aan de slechte opleiding van het personeel. Ondertussen wordt niets gedaan aan het verhogen van het budget voor opleidingen.
- Door de extreem hoge werkdruk krijgen medewerkers hun werk niet op tijd af. Dit is vaak het geval bij de avondvulploeg. Ze worden verplicht over te werken, tot in de late uurtjes (Ook de teamleider is dan vaak de klos). Ze krijgen die uren en de verplichte toeslagen bovendien niet uitbetaald.
- De werkdruk voor vulploegers wordt zodanig opgevoerd, dat het werk niet op tijd af kan komen. Teamleiders beweren vervolgens (soms/vaak?) dat het werk niet goed is gedaan. En willen dan niet uitbetalen. 

Volgens de schrijver heeft dit allemaal te maken met het beleid dat op het hoofdkantoor van Ahold wordt gemaakt.... (om "goede resultaten" te halen). 


Ook op andere wijze wordt de Cao niet nageleefd:

- Door te weinig roosterinzet van personeel (bij drukte en ziektevervanging) schiet de pauze er vaak/regelmatig bij in voor 'goede medewerkers of fulltime teamleiders'.
- Met zeer grote regelmaat zijn de werkroosters voor de komende week niet op tijd klaar. In sommige filialen zelfs niet op vrijdagmiddag. Het snel afraffelen van het rooster levert vervolgens veel fouten op. En de werknemers worden er op aan gekeken als ze niet op komen dagen omdat ze niet of niet op tijd waren ingeroosterd.
- Het is "heel gewoon" bij Albert Heijn dat 15-jarigen langer moeten werken dan is toegestaan. En dat er geen rekening wordt gehouden met de wettelijk voorgeschreven rust- en werktijden voor 16- en 17-jarigen. Ondanks een goed werkend roosterprogramma op de Ahold-computers (dat rekening houdt met al wettelijke bepalingen als het gaat om werk en rusttijden) is het heel gewoon dat de uren "creatief" worden aangepast. "Een aantal filialen heeft nog een 'eigen' gemaakt rooster naast het Ahold-roosterprogramma. Heel veel teamleiders en managers zijn vaak ook niet eens op de hoogte van de CAO. Dit wordt ze niet geleerd. Veel dingen moeten ze zelf onderzoeken en dan is het vaak ook nog hoe ze dit zelf interpreteren," aldus de briefschrijver. 


Ook bij de franchisenemers is veel mis volgens de schrijver, zoals bij Bun en Weernekers. Beide franchisenemers hebben een enorme omloopsnelheid als het gaat om medewerkers.
 

Bun:
- Overuren die supermarktmanagers, hun assistenten en teamleiders maken, worden aan het eind van de roosterperiode door Bun "weggehaald" zodat het aantal gewerkte uren formeel overeenkomt met het aantal vaste uren op hun contract.
- Supermarktmanager die niet 24 uur per dag beschikbaar willen zijn en gewoon volgens de contracturen werken, worden zo snel mogelijk gedumpt of afgekocht.
- Carriereaanspraak
voor een Assistent Supermarktmanager is mede gebaseerd op de bereidheid om 24 uur per dag beschikbaar te zijn. Teamleiders bij Bun zijn een soort meewerkende voorman (naast leidinggeven ook zelf vaak schappen bijvullen) en ook voor hen is overwerken meer regel dan uitzondering. "Als je bij Bun het woord CAO in je mond neemt, dan wordt er alles aan gedaan om je de mond te snoeren", aldus de briefschrijver. 

Weernekers:
Voor heel veel dingen doet deze niet onder voor Bun: limieten aan de hoeveelheid vakantie die je achter elkaar kunt opnemen; zelf betalen van je koffie en thee, niet uitbetalen van overuren, slordig omgaan met extra gewerkte uren zodat niet meer is na te gaan of ze nu wel of niet zijn uitbetaald. Ook het woord CAO is taboe. 


Bronnen
(vernieuwde link): "Gewoon bij Albert Heijn" , door Arie van der Pijl , 25 augustus 2010
en: een ingezonden mail die daar te vinden is: 'Lees en huiver !'
Zie ook (vernieuwde link): "Alle werktijd betaald !" , door René Janssen , 24 augustus 2010
Artikel 6 lid 11 van de Cao geeft duidelijk aan, dat alle tijd die je werkt in opdracht van de werkgever beloond moet worden ( in tijd of geld).Ook als je leidinggevende je verplicht te blijven totdat alle collega's tegelijkertijd het pand verlaten.En ook als je als vakkenvuller extra uren moet doorwerken om de zogenaamde norm te halen (Cao-artikel 3 lid 12 gaat over streefnormen).

AddThis Social Bookmark Button
 

Reacties  

 
0 #23 Isie 04-03-2013 13:33
Ah leek werk ik en jeetje vreselijk hoe er met personeel wordt omgegaan ik was betrokken bij een ongeluk en had er niet bij stil gestaan om ah af te bellen dat ik niet kwam.
Er wordt niet eens gevraagd hoe het met je is alleen van had je niet eerder kunnen bellen je regelt zelf maar iemand die voor je kan werken. Wat denken ze wel niet dat ik met een hersenschuding vervaning ga zoeken ik wil graag een klacht tegen teamleider indienen.
Citeer
 
 
0 #22 jeffrey 11-02-2013 20:16
al de verhalen die ik ik hierop leest, is steeds aan de gaande bij ah koningsplein amsterdam. waneer komt een of ander controle voor deze. het lijk wel op moderne slaventijd.teamleider die constant personeel laat spiegelen en volle karen in 3 uurtjesnavullen terwijl hun werk tijd al opzit en je mag niet klachten.
Citeer
 
 
0 #21 Koos 08-01-2013 14:16
ik heb zelf 3 jaar bij albert heijn gewerkt en heb gezien hoe het daar gaat. Teamleiders die lachend uren niet uitbetalen, gelukkig kon ik zelf in het programma maar dat vond de manager niet zo leuk omdat ik mijn eigen gewerkte uren aanpaste. zijn reactie hierop was dat ik op moest passen anders zou ik ontslagen worden. ik snap dat de werkdruk hoog is maar uren die je werkt moeten gewoon uitbetaald worden. het is een grote schande en ik zal nooit maar dan ook nooit meer bij ahold terug keren. Mijn laatste salaris is niet eens gestort en daar ben ik nog steeds mee bezig met advocaten om dat terug te krijgen. Helaas is personeelszaken onmogelijk te bereiken.
Citeer
 
 
0 #20 chevy 28-11-2012 18:02
Errol zei:
Mijn beide kinderen, 15 en 17 jaar werken bij Albert Heijn in Badhoevedorp. Zij moeten regelmatig overwerken omdat hun taak volgens de teamleider niet af is.

Deze kinderen zijn echt harde werkers maar zelfs zij zeggen dat de hoeveelheid producten die ze in de vakken moten stoppen binnen een bepaalde tijd absoluut niet haalbaar is. Voor niemand niet.

Wel moeten ze dan een kwartier of zelfs een uur doorwerken omdat de taak onhaalbaar is en waar ze niet voor betaald worden.

Wat kunnen ze hier aan doen?

Geen idee, maar het gebeurt mij ook. Dit is bij onze albert heijn nu de standaard procedure. Dit mag toch gewoon niet, hier moet toch gewoon wat aan gedaan worden ofzo? ik werk niet voor jan lul!
Citeer
 
 
-1 #19 sjors goedhart 12-11-2012 15:22
Valselijk beschuldigt van winkeldiefstal( ik werk voor uitzendburo Prima personeel ) bij ah meins in groningen en ben op stasnde voet ontslagen door de leidinggevende op grond van een onduidelijl 6 sec durend bewakingsfilmpj e.Ik heb een advocaat arbeisrecht ingeschakeld.Mijn volledige naam staat bij de winkel op het mededelingen bord( ontslagen i.v.m diefstal)Ik doe aangifte wegens smaad en laat de zogenaamde diefstal zaak voorkomen bij de rechter.Je bent bij AH Meins in Groningen.p overgeleverd aan de idioten die zichzelf leidinggevenden noemen
Citeer
 
 
0 #18 wil ueberbach 31-08-2012 15:52
ik ondervind wekelijks dat de prijzen aan de kassa hoger zijn dan dat er in de winkel wordt vermeld. ik krijg correct mijn geld terug, maar heb toch het gevoel dat dit met opzet gebeurt.
7 van de 10 personen hoeft geen bon en heel weinig mensen controleren een bon.
ik krijg graag antwoord en zou een deal willen afsluiten vooriedere fout het verschil verdubbeld terug.
Citeer
 
 
0 #17 NN-01 30-08-2012 21:05
(De volgende klacht kwam per mail binnen bij de redactie en wordt met instemming anoniem geplaatst:)

"Ik las net op deze website dat de klacht die ik ook heb ondervonden vaker voorkomt. De klacht is als volgt: Door de extreem hoge werkdruk krijgen medewerkers hun werk niet op tijd af. Dit is vaak het geval bij de avondvulploeg. Ze worden verplicht over te werken, tot in de late uurtjes (Ook de teamleider is dan vaak de klos). Ze krijgen die uren en de verplichte toeslagen bovendien niet uitbetaald.

Is het normaal dat, wanneer je je werk niet binnen de 'planning' af hebt, je niet meer uitbetaald krijgt? Je kunt er niet normaal over in discussie met de teamleiders."
Citeer
 
 
0 #16 Supermacht 30-08-2012 21:02
Een algemeen advies van Supermacht aan mensen als Collin die klachten hebben over hun leiding: ga praten met een lokale vakbond en vraag wat je het beste kunt doen.

Misschien zijn er al klachten binnengekomen van collega's van je. Ze kunnen je vertellen wat je rechten zijn en wat de baas wel en niet mag doen. Ze kunnen ook in 'overleg' gaan met de bedrijfsleiding .

Collin is ook geadviseerd om het lokale Meldpunt Discriminatieza ken te benaderen.

(vervolg in volgende reactie:)
Citeer
 
 
0 #15 Supermacht 30-08-2012 21:00
Maar misschien wil of kan de vakbond (of het meldpunt) niets voor je doen, of heb je geen zin om bij een bond aan te kloppen.

Spreek dan eens ergens af met collega's die zich ook kwaad maken over de behandeling door de bedrijfsleiding . Ga na wat er moet veranderen en bedenk hoe je het beste samen direkte actie voert om dat doel te bereiken.

En vraag daarbij de solidariteit van klanten (en anderen). Bedenk dat supers als AH gevoelig zijn voor hun 'goede' naam.

Succes ermee!
En stuur vooral je ervaringen op als je in actie komt.
Citeer
 
 
-1 #14 collin ibekwe 23-08-2012 09:55
Ik heb een half jaar Bij AH rompert den bosch gwerkt.Was toen net 15.
Als enige niet blanke, werd steeds opgeroepen en mijn directe leiding gevende was erg tevreden, ondanks dat ik maar een half uur ben in gewerkt, moest ik veel, zwaar en vaak overwerken.
Die gene die daar boven kwamen hadden steeds comentaar en leken echt te zoeken naar een reden.
nadat ik hen een keer had aan geproken op discreminterend actie heb ik mijn ontslag gekregen, binnen de maand na aanzegging en de ontslag datum heb ik wel iedere dag gewerkt, en men was toen ook erg tevreden.
Een vreemde gang van zaken, maar allemaal niet zo duidelijk dus ik kan geen klacht indienen, kunnen jullie wat betekenen
Citeer
 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

 

RSS Feeds