Home Economische macht Marktaandeel Indiase boerencooperaties en groothandelaars gaan strijd aan met Wal-Mart
Indiase boerencooperaties en groothandelaars gaan strijd aan met Wal-Mart
donderdag 10 januari 2008 16:20

Op de omvangrijke Indiase winkelmarkt is een bijzonder gevecht gaande om marktaandeel. Naast winkels van grote buitenlandse en binnenlandse supermarktketens komen er nu ook supermarkten van boerencooperaties, groothandelaren en (kleine) winkeliers. Die laatsten willen voorkomen dat ze hun banen of boerenbedrijf verliezen.


Op de omvangrijke Indiase winkelmarkt - huidige omzet van 350 miljard dollar en naar verwachting in 2015 het dubbele daarvan - is een bijzonder gevecht gaande om marktaandeel. Terwijl grote buitenlandse supermarktketens als Metro en Wal-Mart via joint-ventures een voet aan de grond proberen te krijgen en grote Indiase bedrijven ambitieuze uitbreidingsplannen lanceren, heeft een derde kandidaat zich aangediend.

Boerencooperaties, groothandelaren en (kleine) winkeliers in de Indiase deelstaat Maharashtra zijn van plan om een eigen supermarktketen op te zetten om verlies aan banen en drastische verandering in de landbouwsector te voorkomen. Ze gaan ervan uit dat er 40 miljoen banen op de tocht staan (tegenover de beweerde 2 miljoen banen die de private supermarktsector zou creeren).

Door het huidige verstrooide aanbod te bundelen in een gezamenlijk verkoopkanaal en door de direkte verkoop aan de consument, denkt men het te kunnen opnemen tegen de grote supermarktketens. De autoriteiten van Maharashtra willen dit plan ondersteunen met een subsidie voor de benodigde infrastruktuur en naar verwachting zal de eerste winkel over een paar maanden worden geopend.


Dienstenliberalisering

De Amerikaanse multinational Wal-Mart sloot augustus vorig jaar een joint-venture met de Indiase onderneming Bharti Enterprise en kan over een paar maanden zijn eerste cash-and-carry winkel openen. De jont-venture van Wal-Mart/Bharti wordt gezien als opstap voor Wal-Mart om zo op de lange duur zelfstandig supermarkten te kunnen gaan openen in het land.

Een joint-venture is vooralsnog de enige manier voor een buitenlands bedrijf om de Indiase retailmarkt te betreden. Behalve Wal-Mart hebben ook het Duitse Metro en het Zuid-Afrikaanse Shoprite hiervan gebruik gemaakt. Eerder was de wet al versoepeld door zogenaamde "single-brand" winkelbedrijven als Nike en Gucci een aandeel van 51 procent in hun zakenoperaties in India toe te staan.

In het kader van de lopende dienstenonderhandelingen binnen de Wereldhandels Organisatie, en gezien de grote belangen die daarmee gemoeid zijn, is het niet uitgesloten dat de Indiase reegering uiteindelijk de binnelandse dienstenmarkten verder zal liberaliseren. Bedrijven als Tesco en Carrefour - die ook veel interesse hebben in een Indiaas marktaandeel - lijken af te wachten tot een wetswijziging zich aandient.


Protesten

Het initiatief van de boerencoorperaties, groothandelaren en kleine winkeliers voor het opzetten van eiegen supermarkten wordt niet alleen gesteund door de autoriteiten in Maharashtra. Begin augustus 2007 - ten tijde van de ondertekening van het contract tussen Wal-Mart en Bharti - verzamelden zich vele honderden winkeleigenaars en marktkraamhouders in het centrum van New Delhi voor een demonstratie tegen de intrede van buitenlandse ondernemingen in de retailsector. Er werden leuzen geropen als "Go home Wal-Mart" en een tienkoppig-monster met logo en kleuren van Wal-Mart werd verbrand. Tegelijkertijd werden er in andere delen soortgelijke demonstraties gehouden.

De directies van grote bedrijven zijn bang voor uitbreiding van de protesten omdat dat politici in de kaart kan spelen in de aanloop naar de algemene verkiezingen van volgens jaar.


Bronnen:

- "Indiase boeren komen met eigen superstore," door Mas Yoris de Vaal, 9 januari 2008 (http://www.oneworld.nl/index.php?page=1&articleId=13335).
- "Indians protest Wal-Mart's wholesale entry," door Amelia Gentleman, 9 januari 2008 (http://www.iht.com/articles/2007/08/09/business/walmart.php).
- "Indian Farmers Combat Wal-Mart," door Taylor, 4 januari 2008 (http://blog.wakeupwalmart.com/ufcw/2008/01/indian_farmers.html).
- "Services talks pick up momentum," ICTSD, 19 december 2007 (http://www.ictsd.org/weekly/07-12-19/story5.htm).
- "Farmers' to take on Wal-Mart in India," door Krittivas Mukherjee, 3 januari 2008 (http://uk.reuters.com/article/lifestyleMolt/idUKDEL4317220080103?pageNumber=1&virtualBrandChannel=0).
- "Come August 2007, shop in Walmart India," 27 november 2006 (http://carvakamusings.blogspot.com/2006/11/come-august-2007-shop-in-walmart-india.html).
- "Wal-Mart's dilemma in India," door Parija Bhatnagar, 4 april 2006 (http://money.cnn.com/2006/03/23/news/companies/walmart_india/index.htm).
- "Wal-Mart assault: India may forced to open its protected retail sector, but Wal-Mart for the first time will face real communists in India," door Balaji Reddy, 12 juli 2005 (http://www.indiadaily.com/editorial/3554.asp)

AddThis Social Bookmark Button
 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

 

RSS Feeds