Home Economische macht Marktaandeel Graag twee tubes tandpasta en ... ook maar een tandartsverzekering
Graag twee tubes tandpasta en ... ook maar een tandartsverzekering
maandag 10 december 2007 13:30
Na een mislukte poging in de 90-er jaren om verzekeringen te verkopen via tankstation en super, wordt het nu opnieuw geprobeerd - en succesvol naar het zich laat aanzien. Consultantsbureau IG&H deed onderzoek naar dit fenomeen.


Eind jaren '90 was er veel te doen rondom de verkoop van verzekeringen via tankstations en supermarkten ('retail finance'). Retailbedrijven en verzekeraars gingen daarbij vergaande vormen van samenwerking aan. Maar na een paar jaar bleek dit niet succesvol te zijn.

Inmiddels zijn via supermarkt, groothandel en autodealer weer volop verzekeringspolissen verkrijgbaar. Het gaat om 20% van alle eenvoudige financiële polissen. Consultantsbureau IG&H deed onderzoek naar deze markt en bracht onlangs het rapport "Retail Finance 2.0 - Hoe insiders terrein verliezen aan outsiders" uit om "bestaande financiële dienstverleners en nieuwe toetreders te voorzien van een analyse over dit fenomeen".

In het voorwoord van 'Retail Finace 2.0' wordt gesteld dat de bestaande marktverhoudingen in menige sector "behoorlijk zijn opgeschud". Dat komt door het gebruik van internet, de snelle opkomst van "nieuwe spelers" en de steeds minder voorspelbare consument die bovendien "zelf meer aan het roerzit en erg prijsbewust is". De gevolgen van het drastisch vervagen van grenzen tussen voorheen stevig van elkaar gescheiden sectoren zijn ook in de financiële dienstverlening voelbaar. Zoals bij de 'Retail Finance', ofwel de verkoop van financiële producten door niet-financiële partijen. De eerdere initiatieven op dit gebied van Shell/AXA en Albert Heijn/Aegon zijn weliswaar mislukt, maar hoe zit het met de nieuwe spelers als HEMA (in de top-10 van online aanbieders van verzekeringen), Funda (succesvolle samenwerking met Independer) en Volkswagenbank (verkoop van verzekeringen en kredieten via dealers)?Deze analyse biedt volgens IG&H zowel gevestigde financiële dienstverleners als potentiële nieuwe toetreders de mogelijkheid om na te gaan waarom Retail Finance deze keer wel zou kunnen slagen en wat er voor nodig is om concurrerend te kunnen zijn.


Bronnen:
- "Verzekering via drogist in opmars", 4 december 2007 (http://www.overgeld.nl/rubriek/verzekeringen/2693165/Verzekering_via_drogist_in_opmars.html)
- "Retail Finance 2.0"
(http://www.igh.nl/site/research_publicaties/themas/retail_finance_20.html)


AddThis Social Bookmark Button
 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

 

RSS Feeds