Home Economische macht Marktaandeel
Marktaandeel
AddThis Social Bookmark Button


Ahold financierde jarenlang nepactivisten-buro om opmars Wal-Mart in de VS te frustreren
zondag 13 juni 2010 20:12

Supermarktketen Ahold heeft jarenlang PR-buro Saint Consulting Group ingehuurd om Wal-Mart te weren uit Amerikaanse gemeenten waar dochteronderneming Giant Food Stores supermarkten exploiteert. Saint Consulting Group - gespecialiseerd in geheime campagnes tegen de concurrenten van zijn opdrachtgevers - ontketende plaatselijke anti-Wal-Mart-campagnes "uit naam van" bezorgde burgers of financierde rechtszaken voor bestaande burgercomittees. Dit blijkt uit een artikel in de Wall Street Journal dat is gebaseerd op interne documenten van het buro en interviews met ex-werknemers.

AddThis Social Bookmark Button
 
Onderzoek naar 'ruimtelijke monopolievorming' van supermarkten
maandag 05 april 2010 02:57

Volgens onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen moet bijna een op de vier Nederlanders ruim 1 kilometer extra afleggen om in te kunnen kopen bij de concurrent van de dichtstbijzijnde supermarktketen. Nu is Albert Heijn gemiddeld de dichtstbijzijnde supermarkt voor 36 procent van de Nederlandse bevolking. In de grote steden ligt dit percentage veel hoger. "Er moet een gevarieerder aanbod aan supermarkten komen, zodat de onderlinge concurrentie toeneemt en de prijzen kunnen dalen," aldus de onderzoekers, "En daarvoor moeten gemeenten geschikte beleidsinstrumenten krijgen".

AddThis Social Bookmark Button
 
Indiase boerencooperaties en groothandelaars gaan strijd aan met Wal-Mart
donderdag 10 januari 2008 16:20

Op de omvangrijke Indiase winkelmarkt is een bijzonder gevecht gaande om marktaandeel. Naast winkels van grote buitenlandse en binnenlandse supermarktketens komen er nu ook supermarkten van boerencooperaties, groothandelaren en (kleine) winkeliers. Die laatsten willen voorkomen dat ze hun banen of boerenbedrijf verliezen.

AddThis Social Bookmark Button
 
Graag twee tubes tandpasta en ... ook maar een tandartsverzekering
maandag 10 december 2007 13:30
Na een mislukte poging in de 90-er jaren om verzekeringen te verkopen via tankstation en super, wordt het nu opnieuw geprobeerd - en succesvol naar het zich laat aanzien. Consultantsbureau IG&H deed onderzoek naar dit fenomeen.

AddThis Social Bookmark Button
 
Omzetgroei en meer concurrentie bij internetbezorgdiensten
donderdag 14 december 2006 14:29
Volgens Foodmagazine breidt het virtuele winkelcentrum Toptown.nl binnenkort uit: behalve in de huidige standplaats Nieuwegein zal de boodschappendienst in 2007 ook worden aangeboden in 7 andere steden. Daarmee wordt het een belangrijke concurrent voor de internetbezorgdienst Albert.nl die weliswaar qua omzet groeit maar nog niet rendabel is.
AddThis Social Bookmark Button
 
Supermarkt gemeden door bio-grootgrutter
maandag 11 december 2006 01:08

Artikel uit Trouw met reacties van woordvoerders van grote supers die er over klagen dat bio-groothandels als Natudis en Odin hen niet willen vooorzien van bio-producten.

AddThis Social Bookmark Button
 
Eerste vestiging van Belgische bio-super in Eindhoven
zondag 10 december 2006 23:31
De Belgische supermarktketen en prijsvechter Colruyt doet een eerste stap op Nederlands grondgebied met de opening van een bio-supermarkt – Bio-Planet – in Eindhoven begin volgend jaar.
AddThis Social Bookmark Button
 
Aanbod biologische producten in supermarkt daalt
zondag 10 december 2006 23:12

Supermarkten Plus en Jumbo scoren het best, Albert Heijn blijft achter -Aanbod biologische producten in supermarkt daalt
Uit de jaarlijkse EKO-telling van Milieudefensie en Solidaridad blijkt dat het aanbod van biologische producten in de supermarkten voor het tweede achtereenvolgende jaar is gedaald. De bedrijfsleiders van de supermarktfilialen met de meeste verantwoorde producten ontvangen vandaag Awards als waardering voor hun inzet.
Door Milieudefensie, 7 november 2006

AddThis Social Bookmark Button
 
Enfant Terrible EkoPlaza
zondag 10 december 2006 22:57

Enorme moderne bio-supermarkten, shop-in-shops en nu een biologisch huismerk, EkoPlaza zoekt de grenzen op, maar maakt zo niet iedereen blij.
Door Annemarie Opmeer, in Milieudefensie Magazine, oktober 2006

AddThis Social Bookmark Button
 


 

RSS Feeds