Home Werknemers Vakbondsstrijd Klachten-meldpunt over Aldi een succes. Komen er acties in de winkels?
Klachten-meldpunt over Aldi een succes. Komen er acties in de winkels?
dinsdag 22 januari 2013 19:08

dove-aldi
 De Aldi-directie weigert stelselmatig om het
 personeelsbeleid te verbeteren.
 Medewerkers klagen over te hoge
 werkdruk, sterke onderbezetting en een
 klimaat van angst en onderdrukking.
 CNV Dienstenbond en leden zijn in de
 aanval gegaan met een persoffensief,
 een klachtenmeldpunt en stappen richting
 inspectie en politiek.
 
Maar Is dat genoeg? Of zijn er ook acties in de winkels nodig?



(door Rob Bleijerveld)


Op 21 november vorig jaar opende CNV Dienstenbond het Meldpunt Aldi voor medewerkers van de discounter. Daar kunnen (voormalige) personeelsleden (al dan niet anoniem) terecht met klachten over misstanden bij het bedrijf. Het Meldpunt blijkt nu al een succes. Half januari meldde de CNV dat er zo'n 450 klachten zijn binnengekomen. Bij die klachten ging het bijvoorbeeld over sterk repeterende werkzaamheden en lichamelijke klachten die daaruit voort vloeien. Maar ook over onderbezetting en de onveilige werksituatie in de winkels. En over intimidatie, de manier van communiceren, de bedrijfscultuur en het uitblijven van verbeteringen op de werkvloer.

Angstcultuur

Binnen Aldi heerst een angstcultuur. Werknemers die klagen of ziek zijn, krijgen te maken met pesterijen, waarschuwingen of ze worden er uit gewerkt. Met of zonder 'zwijggeld'. Diverse werknemers zitten inmiddels ziek thuis. De directie van Aldi weigert met de bonden over oplossingen voor de problemen te overleggen en CNV Dienstenbond voelt zich daarom gedwongen om op andere wijze in actie te komen.

Al jaren lang probeerden de FNV Bondgenoten en CNV Dienstenbond tevergeefs de klachten van werknemers bespreekbaar te maken bij de directie van Aldi. Maar deze gaat elke vorm van direkte communicatie uit de weg; de enige communicatie verloopt via het fax-apparaat. Als er al gesproken wordt, levert dit niets op. Uit de afwijzende en neerbuigende reacties blijkt dat Aldi zijn personeel niet serieus neemt!

Nieuwe aanpak

CNV Dienstenbond wilde er op een andere manier mee aan de slag en zocht half november vorig jaar - in overleg met zijn leden - de publiciteit.

Zo publiceerde de Telegraaf twee artikelen over de schrijnende praktijken bij Aldi. In een ervan deed bedrijfsarts Sijtsma een boekje open over Aldi Ommen. Daar spelen voortdurend allerlei arbeidsconflicten, maar de filiaalleiding wuift stelselmatig klachten van haar personeel weg en houdt een cultuur van angst en onderdrukking in stand. Sijtsma's voorstel voor het aanpassen van de werkomstandigheden werd genegeerd door het management en hijzelf werd uiteindelijk op non-actief gesteld. In het andere artikel illustreert ook CNV-bestuurder Rahimi de slechte behandeling van het Aldi-personeel. Ze gaf aan dat de directie haar werk als vakbondsvertegenwoordiger onmogelijk maakt. Tevens maakte ze bekend dat er inmiddels een zwartboek over het bedrijf is opgesteld.

Meteen reageerde de Aldi-directie via de pers (Levensmiddelenkrant) met de mededeling dat het zich "niet herkent in de kritiek over de hoge werkdruk en slechte omstandigheden." De woordvoerder beweerde dat het bedrijf "veel overleg voert met de vakbonden" en dus "niet begrijpt waarom de vakbonden deze strijd tegen ons voeren via de media." Er zou geen actuele aanleiding voor zijn en op 9 november zou er nog een "goed" gesprek zijn gevoerd tussen Aldi en CNV Dienstenbond. En: "We herkennen ons niet in het beeld dat wordt geschetst. Er zijn uiteraard altijd wel medewerkers te vinden die ergens ontevreden over zijn, maar binnen ieder huwelijk komt ook wel eens ruzie voor."

Volgens CNV-bestuurder Rahimi heeft Aldi op 9 november alleen maar toegezegd om "kleinere problemen in individuele filialen" aan te pakken. Het wil echter niets doen aan het landelijk probleem van de strukturele onderbezetting en te hoge werkdruk. De directie vindt echter niet dat er sprake is van een "ongezonde werkdruk": "Filialen die dit zo ervaren, zouden het niet goed voor elkaar hebben."
Aldi's beleid is gericht op het minimaliseren van de personeelskosten (om mee te komen in de concurrentiestrijd) en dit gaat ten koste van het personeel.

Omdat de directie niet echt wil praten en handelen, ziet Rahimi het inschakelen van de media als enige oplossing om tot een doorbraak te komen. "De werknemers worden intern dusdanig geïntimideerd," aldus de bestuurster, "dat actievoeren via medewerkers zelf is geen optie is. Dit is het begin van een traject dat we met onze leden zijn ingegaan. We gaan de druk op Aldi verhogen om verbeteringen door te voeren."

Persoonlijk leed

Op 16 november verscheen er een video op het internet, waarin een Aldi-medewerkster vertelt dat ze na elf jaar werk bij de Aldi ziek thuis zit. Door het vele en zware werk kan ze haar schouders en polsen niet meer gebruiken en heeft ze elke dag pijn. Daardoor kan ze haar gezin niet meer zelf draaiend houden. Volgens haar is het motto van Aldi "Niet zeuren maar doorwerken". De druk is erg groot en pauzes nemen zit er niet in. Het verraderlijke is dat Aldi iets beter betaalt dan vergelijkbare ketens. Er wordt veel te weinig personeel ingezet, zodat de belasting voor veel mensen te hoog wordt.
Toen de vrouw de werkdruk en haar fysieke klachten bij de filiaalhouder aan de kaak stelde, volgden er pesterijen. Haar is inmiddels een afkoopsom aangeboden (zwijggeld), maar dat weigert ze aan te nemen.

In het AD verscheen vier dagen later een artikel waarin een andere ex-werkneemster vertelde hoe het háár is vergaan. Ook zij zat enige tijd thuis met ernstige gezondheidsklachten en veel pijn. Zij weigerde eveneens een afkoopsom aan te nemen. In hetzelfde artikel kwam naar voren hoe Arbodienst Rienks de ernst van de problemen in de filialen afzwakt. Aldi-directeur Piet Vink zei op zijn beurt dat Aldi zich aan de cao en de Nederlandse wet houdt bij haar bedrijfsvoering. Hij beweerde dat Aldi altijd open staat voor het bespreken van problemen die de bonden met het bedrijf hebben, maar dat die nauwelijks van die mogelijkheid gebruik zouden maken.

Vervolgstappen

Op 21 november werd tenslotte gestart met het Meldpunt Aldi. Een groep van oud-medewerkers deed ondertussen een solidariteitsactie bij het regionale hoofdkantoor in Drachten. Ze willen nu overal in het land ondersteuning gaan bieden aan het personeel van Aldi. De Vereniging van Bedrijfsartsen meldde zich ook en zal de arbeidssituatie bij het concern bekijken. In december stelde CDA-Kamerlid Heerma de situatie bij Aldi aan de orde tijdens een debat over arbeidsomstandigheden. Minister Asscher (Sociale Zaken) zei daarop toe volgend jaar te komen met een rapport over arbeidsomstandigheden in de supermarktsector.

In januari zocht CNV Dienstenbond weer de publiciteit en maakte ze bekend dat het Meldpunt een succes was: er waren al zo'n 450 meldingen binnen gekomen. Omdat de Aldi-directie wederom niet bereid bleek over te gaan tot aanpassing van haar beleid, kondigde de bond aan dat het deze maand een klacht zal indienen bij de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (voorheen: Arbeidinspectie).


Meer lezen:
- "Personeel van Aldi pikt het niet meer," Supermacht, 8 november 2012.
Oud-medewerkers Aldi op Twitter.
- "Steungroep oud-medewerkers Aldi opgericht," CNV Dienstenbond, 5 december 2012.
- "Bonden presenteren zwartboek over Aldi - interview met CNV-bestuurder Roos Rahimi," Telegraaf, 15 november 2013.
- "Bedrijfsarts hekelt werkdruk Aldi," Telegraaf, 14 november 2013.
- "Het geheim van de Aldi," Zembla (VARA-tv) uit 2004. Nog te zien via Uitzending Gemist.
- "Het businessmodel van de Aldi," Sprout, 8 januari 2013.
Video "Elke dag pijn door de Aldi".

Bronnen:
- "Meldpunt Aldi: hoge werkdruk – lage waardering," CNV Dienstenbond.
- "CNV Dienstenbond ontvangt circa 450 klachten over Aldi," FoodHolland, 14 januari 2013.
- "CNV: Aldi wijst naar filiaalmanagers," Distrifood, 18 januari 2013.
- "Onderzoek ingesteld naar arbeidsomstandigheden Aldi," ministerie SZW, 11 december 2012.
- "Minstens twintig werknemers Aldi arbeidsongeschikt," RTV Oost, 21 januari 2013.
- "CNV opent meldpunt voor de ‘Aldi-ziekte’," NRC, 21 november 2012.
- "Eindelijk een reactie van Aldi," CNV Dienstenbond, 20 november 2012.
- "Elke dag pijn door de Aldi," CNV Dienstenbond, 16 november 2012.
- "Meldpunt Aldi direct succes," Telegraaf, 22 november 2012.
- "Aldi krijgt minister en inspectie op zijn dak," Telegraaf, 11 december 2012.
- "Aldi begrijpt strijd bonden niet," Levensmiddelenkrant, 15 november 2012.
- 'Ziek door werk bij de Aldi,' AD, 20 november 2012AD, 20 november 2012.

AddThis Social Bookmark Button
 

Reacties  

 
-1 #2 Redactie Supermacht 23-01-2013 21:43
Dichtbij.nl meldde vandaag dat Aldi-filiaalmanagers het oneens zijn met uitlatingen van hun directie. Die vertelde aan de CNV Dienstenbond-bestuurder Rahimi dat de stroom klachten van Aldi-werknemers over de arbeidsomstandi gheden te wijten is aan een verkeerde toepassing van het beleid door hen. Daar zijn ze het volgens oudmedewerkers van Aldi niet mee eens.

Nog een vers staaltje intimidatie:
De districtleiders van Aldi Drachten schreven een kritische brief aan hun regiodirectie. Ze kregen een uitbrander en moesten hun brief weer intrekken. In de brief stond dat de arbeidsomstandi gheden echt moeten verbeteren.

Bron: "Aldi wijst naar filiaalmanagers ; districtleiders wijzen naar Aldi" (http://www.dichtbij.nl/drachten/regionaal-nieuws/artikel/2609540/aldi-wijst-naar-filiaalmanagers -districtleiders -wijzen-naar-aldi.aspx).
Citeer
 
 
+1 #1 Redactie Supermacht 23-01-2013 21:30
'EenVandaag' van donderdagavond 24 januari gaat over de kwestie Aldi.
(18.15 uur op Nederland 1)
Citeer
 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

 

RSS Feeds