Home Schone Schijn
Schone Schijn
Fairtrade, Gedragscodes, Merchandising, Gezondheidslogo's, Duurzaamheid, Anders
AddThis Social Bookmark Button


Conferentie 'Feeding the World' (30 jan, Amsterdam) mist de boot
maandag 28 januari 2013 15:57

Op 30 januari vindt de conferentie “Feeding the World” plaats in het Amsterdamse Hilton hotel. Op deze controversiële bijeenkomst van het tijdschrift The Economist, waar de industriële landbouw als oplossing van de wereldhonger gepresenteerd wordt, staat prinses Máxima naast pesticidenfabrikant Monsanto op het podium. Critici vinden de voorstelling van zaken in het Hilton misleidend.

AddThis Social Bookmark Button
 
Van 4 - 11 nov.: 17e Dorcas Voedselinzamelingsactie bij supermarkten, kerken en scholen
maandag 05 november 2012 18:56

Deze week is de zeventiende (jaarlijkse) Dorcas Voedselactie van start gegaan. Duizenden vrijwilligers zamelen op meer dan 1100 locaties voedsel in ten behoeve van de allerarmsten in Oost-Europa en Afrika. Bij deze actie zijn ruim 450 kerken, 550 supermarkten en zestig scholen betrokken.

AddThis Social Bookmark Button
 
'Goedkope' bio-producten uit de supermarkt: onduurzaam en niet diervriendelijk
dinsdag 04 september 2012 11:15

De reportage 'Wie billig kann BIO sein' van de ARD (3 sept.) laat zien dat er wel wat mis is met biologische producten die in de supermarkt worden verkocht. Bio blijkt niet perse duurzaam te zijn, of beter voor het dierenwelzijn en het kan negatieve gevolgen hebben voor lokale telers en boeren en voor ontwikkelingslanden en arme Europese regio's.

AddThis Social Bookmark Button
 
Enquete Food for Food: Meerderheid wantrouwt intenties fabrikanten en supermarkten
vrijdag 13 juli 2012 09:55

Tweederde van de consumenten in Nederland denkt dat fabrikanten en supermarkten vooral uit zijn op omzet en winst, en niet zo zeer op het bevorderen van een goede gezondheid van de consument.

AddThis Social Bookmark Button
 
Verse groente en fruit op straatmarkt goedkoper dan in supermarkt (UK)
zondag 03 juni 2012 17:05

Onderzoek toont aan dat verse groente en fruit op de markt (in Groot Brittannië) veel goedkoper is dan in de supermarkt. Dat geldt zelfs voor de 'koopjes' in de super.

AddThis Social Bookmark Button
 
Brits onderzoek: 'Supermarkten misleiden de consument met zogenaamde koopjes'
vrijdag 25 mei 2012 23:23

De Britse consumentenorganisatie Which? onderzocht een jaar lang allerlei 'supermarktkoopjes' en concludeert dat de klant daarmee vaak duurder uit is. De Britse supermarkten gebruiken sluwe trucs om de consument teveel te laten betalen. Ze beweren echter dat het om fouten gaat en dat ze nooit bewust hun klanten misleiden.

AddThis Social Bookmark Button
 
Jaarvergadering: Ahold-top wijst vakbondseisen af ondanks stevige kritiek op beleid
zaterdag 21 april 2012 18:43

fnv-afspraak-is-afspraak Op de Ahold-aandeelhoudersvergadering van 17 april spraken vakbondsvertegenwoordigers uit Nederland en de VS over misstanden op de werkvloer. Het ging over onzekere contracten in Nederland (FNV BG) en over een anti-vakbondshouding (UFCW) en onderbetaling (CIW) in de VS. Ahold-voorzitter Dahan reageerde over het algemeen zeer bot, sarcastisch en afwijzend. Hij werd daarvoor bekritiseerd door diverse aandeelhouders. Ondanks de verzoeken van de bonden was de Ahold-top niet van plan om oplossingen te zoeken (vanwege de internationale concurrentieverhoudingen).

AddThis Social Bookmark Button
 
Hebben de multinationals de grote natuur- en milieuorganisaties in hun greep?
donderdag 09 februari 2012 12:19

Volgens wetenschapper en publicist Jonathan Latham leiden de stelsels voor 'duurzame' en 'verantwoordelijke' certificatie van het Wereld Natuur Fonds tot het versnellen van ontbossing, grootschalige milieuvernietiging en verdrijving van kleine boeren van hun land. In plaats van het opzetten van massale protesten tegen de werkwijze van de grote landbouw- en voedselmultinationals speelt het beleid van invloedrijke natuurbeschermingsorganisaties de agro-bedrijven juist in de kaart.

AddThis Social Bookmark Button
 
Weer Aseed-stickeractie tegen foute soja van Albert Heijn
maandag 05 december 2011 13:37

  Op vrijdag 2 december werd weer gestickerd en geflyerd bij een
  Amsterdams Albert Heijn-filiaal. De aktie van Aseed was gericht
  tegen producten gemaakt op basis van gifsoja. Ondanks dreigen met
  politie-inzet door AH gaat de campagne door totdat Ahold zich
  terugtrekt uit de RTRS. 

AddThis Social Bookmark Button
 
Wal-Mart probeert schurken-image af te schudden met pro-vrouwen programma
dinsdag 20 september 2011 10:20

Wal-Mart heeft veel image-schade gelden door een grote rechtszaak wegens vrouwendicriminatie (Dukes vs Wal-Mart). Het bedrijf is nu een 5-jarig programma gestartom dat image op te vijzelen.

AddThis Social Bookmark Button
 
Albert Heijn en WNF: schone schijn met duurzame(?) vis
dinsdag 30 augustus 2011 16:11

Supermarktconcern Albert Heijn en het Wereld Natuur Fonds sloten onlangs een overeenkomst om te komen tot de verduurzaming van het volledige visassortiment van het eigen huismerk van AH. Deze inzet gaat uit van de keurmerken MSC (Marine Stewardship Council) voor wilde vis en ASC (Aquaculture Stewardship Council) voor kweekvis. Er is echter volop kritiek op de duurzaamheidsclaims van beide keurmerken.

AddThis Social Bookmark Button
 
Hoe de supermarkt je meer geld doet uitgeven dan je eigenlijk wilde
maandag 01 augustus 2011 11:32

Op 27 juli stond er een kort artikeltje op het internet over de wijze waarop supermarktbedrijven je meer geld uit de beurs kloppen dan je van plan was uit te geven... Volgens onderzoek door de Amerikaanse zakensite Business Insider blijft in het ontwerp van een supermarkt geen centimeter onbenut en heeft alles één enkel doel: de klant verleiden tot het besteden van zoveel mogelijk geld. Hieronder de 15 manieren die BI opsomde:

AddThis Social Bookmark Button
 
'Duurzaam Voedsel': publiek-private groenwas-operatie
zaterdag 16 april 2011 19:19

In de Tweede Kamer wordt al een tijdje gepraat over duurzaamheid, bijvoorbeeld met betrekking tot voedsel. In 2009 kwam het toenmalige ministerie van LNV met de beleidsnota "Duurzaam Voedsel" en het Landbouw-Economisch Instituut (LEI) deed ondersteunend onderzoek. Het LEI legde bijvoorbeeld consumentenpanels de vraag voor of ze bij de aankoop van levensmiddelen al dan niet letten op fair trade- of EKO-keurmerken. Nadruk leggen op dit soort keurmerken staat in schril contrast met de harde realiteit. De overheid subsidieert namelijk zeer onduurzame productie- en distributieprocessen in het kader van "keten-verduurzamingsprogramma's" door Nederlandse multinationals. Ook steunt dezelfde regering de ondernemersgerichte agenda van de Europese Commissie op gebied van handels- en investeringsakkoorden die wereldwijd voor veel ellende zorgt.

AddThis Social Bookmark Button
 
Stop het ‘groenwassen’ van foute soja! Teken de petitie aan supermarkten (ook: animatiefilmpje)
woensdag 30 maart 2011 22:32

Europese organisaties voeren aktie tegen het 'verantwoorde' soja-label van de RTRS, de Ronde Tafel voor Verantwoorde Soja. Ze vragen supermarkten en voedingsindustie dringend om geen producten te gebruiken of te verkopen waarin die soja is verwerkt. Ook is er een petitie gestart waarin consumenten deze aktie kunnen ondersteunen. Deze week werd er op You Tube een grappig animatiefilmpje gelanceerd over een varken dat onderzoek doet naar de foute soja.

AddThis Social Bookmark Button
 
Kritiek op NL'se NGO's binnen 'Verantwoorde Soja'-verband, en op het Initiatief Duurzame Handel
zaterdag 05 februari 2011 00:00
In een gezamenlijke brief bekritiseren Belgische Noord-Zuidbewegingen en milieuorganisaties hun Nederlandse collega's ICCO, Both Ends, IUCN-Nederland, Stichting Natuur en Milieu, Solidaridad en Wereld Natuur Fonds over hun deelname aan de Ronde Tafel voor Verantwoorde Soja (RTRS). Ze roepen hen op om hun steun aan "verantwoorde" RTRS-soja te heroverwegen. Ondertussen is de campagne Gifsoja.nl in Nederland begonnen om deze kwestie 'live' aan te kaarten door het uitdelen van pamfletten tijdens bijeenkomsten rondom duurzaamheid.
AddThis Social Bookmark Button
 
EKO-tellingen 2010: supermarkten verkopen meer biologische en fairtrade producten
vrijdag 05 november 2010 23:54
Uit onderzoek van Milieudefensie en Solidaridad blijkt dat het aanbod van biologische en fairtrade producten in supermarktfilialen hoger is dan vorig jaar
AddThis Social Bookmark Button
 
«StartVorige12VolgendeEinde»

Pagina 1 van 2
 

RSS Feeds