Home Negatieve effecten Dierenwelzijn Wakker Dier campagne tegen 'plofkippen' van AH en Jumbo goed van start
Wakker Dier campagne tegen 'plofkippen' van AH en Jumbo goed van start
vrijdag 11 januari 2013 22:15

Op 1 januari startte Wakker Dier een grote campagne tegen 'plofkippen' van Albert Heijn en Jumbo. AH en Jumbo verkopen samen ruim de helft van dit soort fabriekskippen door te stunten met prijzen. Op 10 januari waren er paginagrote advertenties in 8 landelijke dagbladen gericht op de klanten van beide supers. De inzet is dat de supers minimaal zogenaamde 1-ster Beter Leven-kippen gaan verkopen.


(door Rob Bleijerveld)

Op 1 januari startte Wakker Dier een grote campagne tegen de verkoop van zogenaamde plofkippen bij Albert Heijn en Jumbo. De organisatie wil de supermarktconsument de komende weken via tv, radio, posters en kranten vertellen waarom ze die niet moeten kopen. AH en Jumbo verkopen samen ruim de helft van alle plofkippen en hun marktaandeel is sterk gegroeid door prijsstunten (Albert Heijn) en 'prijsgaranties' (Jumbo).

Wakker Dier: "Meer dan de helft van alle plofkip is kreupel gefokt om een paar dubbeltjes per kip te besparen. Met veel antibiotica moeten de zwakke dieren op de been worden gehouden. Vanwege het vele dierenleed is plofkip tot 'woord van het jaar 2012' gekozen. Met zo'n product hoor je niet te pronken in je winkelschap."

Op 10 januari publiceerde Wakker Dier advertenties in 8 grote landelijke dagbladen gericht op de klanten van Albert Heijn en Jumbo. Ook wordt de boodschap via Facebook van AH verspreid. Aan de klanten van AH laat Wakker dier weten, dat de luxe ogende verpakking-met-strik van Albert Heijn een kwaliteitsproduct suggereert, maar het bevat gewoon plofkip.

Veel A-merken als Unilever, Johma en Struik hebben ondertussen aangegeven over te schakelen op betere kip. Ook supermarkt Deen gaat deze stap maken. Toch hebben de meeste supermarkten nog plofkip in de schappen. Ze wachten met omschakelen totdat de twee grootste ketens overgaan op de verkoop van andere kip.

plofkip-advertentie

Albert Heijn

Albert Heijn is niet alleen de grootste supermarkt, maar verkoopt ook verhoudingsgewijs veel kip door het vele gestunt met lage prijzen. Terwijl de plofkip-aanbiedingen afgelopen jaar bij vrijwel alle supermarkten daalden, stuntte AH juist meer met plofkip in haar reclamefolders. AH verkoopt ruim een derde van alle kip die langs supermarktkassa’s gaat (tientallen miljoenen kippen per jaar, waarvan het overgrote deel plofkip).

Jumbo

Jumbo (dat veel C1000-winkels overnam) is de tweede grootste supermarkt van Nederland en wil uitgroeien tot dé grote concurrent van Albert Heijn. Om extra klanten te winnen en de kiloknaller gerichte C1000-klant te behouden, is ze bij vlees en kip de 'laagste prijsgarantie' aan het invoeren. Zo stimuleert ze ook de andere supermarkten om de prijzen laag te houden. De plofkip is daarvan de dupe.

Kippenellende

Meer dan de helft van alle plofkippen is op de jonge slachtleeftijd van 6 weken al kreupel (door de veel te snelle groei). Zij hebben last van (een hoge mate van) chronische pijn. Ze krijgen ook last van voetzweren en borstblaren doordat ze in hun eigen ontlasting (moeten) liggen. Nòg meer pijn dus.

Alternatieven

De Dierenbescherming heeft voor allerlei dieren een 'Beter Leven Kenmerk' ontwikkeld. Er zijn 1 of 2 of 3 sterren beschikbaar. Hoe meer sterren, hoe diervriendelijker. Die sterren moeten op de verpakking (van kip of eieren) staan. Bij 3 sterren gaat het om 'biologische' gehouden kippen (EKO-keurmerk) of om kippen met een vergelijkbaar welzijn. Bij 2 sterren gaat het om 'scharrelkippen met uitloop'.
Wakker Dier wil dat Jumbo en Albert Heijn de plofkip vervangen door kip met minimaal 1 Beter Leven ster van de Dierenbescherming. Deze kip is enkele dubbeltjes duurder maar heeft een overdekte uitloop, meer ruimte, groeit langzamer en heeft daardoor veel minder last van de welzijnsproblemen waar de plofkip mee kampt. Een volledige overstap van plofkip naar sterkip is mogelijk vóór 2015.

Het beste alternatief is overigens om helemaal geen kip en eieren meer te eten. Beter voor de kip en beter voor je eigen gezondheid (denk bijvoorbeeld aan de gebruikte anti-biotica).


Bronnen:
- "Wakker Dier waarschuwt AH klanten voor plofkip," Wakker Dier, 10 januari 2013.
- "Start grootste campagne tegen plofkip bij Albert Heijn en Jumbo," Wakker Dier, 1 januari 2013.
- "Wakker Dier organiseert debat over plofkip op facebookpagina Albert Heijn," HP De Tijd, 10 januari 2013.
- "Interview met Sjoerd van de Wouw van Wakker Dier over de acties tegen plofkip bij AH en Jumbo," podcast Casa Luna, NCRV, 2 januari 2013.
"AH-facebookpagina ontploft," Adformatie, 10 januari 2013.
- "Facebook Albert Heijn bestookt door 'plofkip'ridders van Wakker Dier," Supermacht, 14 mei 2012.

 

AddThis Social Bookmark Button
 

Reacties  

 
0 #1 Lara Bos 16-01-2013 13:39
Volgens een artikel in een krant stopt Wakker Dier meteen met de campagne omdat ze tevreden zijn met het initiatief van de Nederlandse Pluimveesector onder leiding van voorzitter Bart Jan Krouwel die dacht dat Wakker Dier nooit tevreden zou zijn terwijl nu alle schakels in de keten van pluimveehouder tot supermarkt een gemeenschappeli jk gevoel hebben dat er wat moet gebeuren en bezig zijn met het project De Kip van Morgen waarbij ze Wakker Dier en de Dierenbeschermi ng niet uitgenodigd. Een broedende kip moet je niet storen verklaarde Krouwel die in april een uitgewerkt plan denkt te presenteren. Ook met varkenshouders gaat het Centraal Bureau Levensmiddelenh andel in gesprek. Beleidsmedewerk er Sjoerd van de Wouw is blij met de ontwikkeling. Zo'n kreupele plofkip kan echt niet meer anno 2013 en eind 2014 zou de plofkip vervangen zijn door een kip met minimaal een BeterLevenster. De boer behoort betaald te krijgen voor de extra kosten het moet betaalbaar blijven voor de consument. Citaat
Citeer
 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

 

RSS Feeds