Home Keten in kaart Levensmiddelen Lidl, Aldi, Ahold en Jumbo in Deloitte's lijst van top-250 retailers
Lidl, Aldi, Ahold en Jumbo in Deloitte's lijst van top-250 retailers
Geschreven door Rob   
maandag 28 januari 2013 01:54

In de top-250 van 's werelds grootste retailers van Deloitte komen dit jaar vier supermarktketens (levensmiddelen) voor die actief zijn in Nederland. Het zijn Aldi, Lidl, Ahold en Jumbo. Deloitte adviseert retailers om met digitale middelen de klantbeleving in de winkel en op het internet te verbeteren en om in blijven spelen op de (toekomstige) verwachtingen en behoeften van de consument om zo overeind te blijven in de concurrentiestrijd.



(door Rob Bleijerveld)

Deloitte - officieel: Deloitte Touche Tohmatsu Limited - bracht deze maand in samenwerking met STORES Media het 16e jaarlijkse Global Powers of Retailing-overzicht uit. Hierin is een lijst opgenomen van 250 grootste retailers (food en/of non-food) ter wereld. Deze lijst is samengesteld op basis van openbare gegevens over het fiscale jaar 2011 (juli 2011 tm juni 2012).

Het rapport omvat ook analyses over de wereldeconomie, over trends die in de komende maanden belangrijk kunnen zijn voor retailers, en over de markt-kapitalisering in de retailsector.

Top 250

De omzet van de 250 grootste retailers ter wereld was van juli 2011 tot en met juli 2012 vierduizend miljard dollar. Dit komt neer op een omzetstijging van vijf procent. Net als in het fiscale jaar 2010 was er weer sprake van groei bij de top-250 retailers, ondanks de wereldwijde economische neergang.

De helft van de vijftig snelst groeiende bedrijven zijn gevestigd in de opkomende economieën (met name Rusland, China/Hong Kong en een aantal landen in Afrika, Middenoosten en Latijnsamerika. De totale opbrengst van de vijftig snelst groeiende bedrijven nam in de laatste vijf jaar met ongeveer 20% per jaar toe. Hun groei was het laatste jaar vier keer zo groot als dat van de top-250 groep in zijn geheel. De winst van de vijftig snelst groeiende bedrijven was samen (8,4%) en dat van de groep van 250 bedrijven 3,8%.

De volgende bedrijven voeren de lijst van de top-250 aan (omzetbedrag in miljarden dollars tussen haakjes):
  1.  Wal-Mart Stores (447)
  2.  Carrefour (113)
  3.  Tesco (101,5)
  4.  Metro (93)

De grootste 'food'-supermarktketens die in Nederland actief zijn:
  7.   Schwarz Unternehmens Treuhand KG (88): Lidl
        (verder: Kaufmarkt)

  8.   Aldi Einkauf GmbH & Co. oHG  (73): Aldi [= Aldi Nord]
        (verder: Aldi Süd)

 26.  Koninklijke Ahold N.V (42) Albert Heijn, Bol.com, (ETOS), Gall&Gall en Albert.nl
        [verder: Albert Heijn/Bol.com in België; Albert/Hypernova in Tsjechië/Slowakije; Stop&Shop
        New England/Stop&Shop New York Metro/Giant Landover/Giant Carlisle/Peapod in de VS;
        ICA AB (Zweden, 60%); en JMR/Gestão de Empresas de Retalho (Brazilië, 49%))

200. Jumbo Supermarkten B.V. (4,5): Jumbo

De omzet van Ahold is bijna 9 keer die van Jumbo, maar de gemiddelde omzetgroei van Ahold was in de periode 2006-2011 (0,5% per jaar) veel lager dan die van Jumbo (27,2 procent per jaar).


Toekomst van de retail

Niet langer staat de fysieke winkel centraal in het retail proces; steeds meer gaat het bij de retail om een meerzijdige aanpak via zowel fysieke als digitale kanalen. Door de "botsing" van de virtuele en de fysieke werelden is het aankoopgedrag van de klant op fundamentele wijze veranderd. Volgens Deloitte is de klant op zoek naar een geïntegreerde winkelervaring via alle mogelijke kanalen. Winkelketens die dat niet kunnen bieden, lopen het gevaar om hun relevantie voor de klant te verliezen. De belangrijkste aandrijvers voor deze klantrevolutie zijn (de snelle adoptie van) mobiele apparaten, digitale media en tabletten met winkel-apps. Om in de strijd met online retailers overeind te blijven, moeten de traditionele retailers de virtuele wereld opnemen in hun bedrijfsstrategie waarbij het ontwikkelen van "in-store" en "on-line" technologie via alle beschikbare kanalen centraal staat.

Het gaat bij de retail niet alleen meer om de laagste prijzen; het winkelen moet de klant in alle kanalen meer stimuleren en tevredenstellen, want de nieuwe concurrenten kapen marktaandeel weg. De strategie van veel grote bedrijven was gebaseerd op "vertikale integratie" (het opkopen van andere spelers binnen de keten) om zo de hele keten te kunnen beheersen. Maar hierdoor ziet een nieuwe groep van e-commerce bedrijven kans om hoogkwalitatieve producten voor veel lagere prijzen vanuit de groothandel direkt aan de consument te leveren. De traditionele retailers zijn gedwongen om met digitale middelen de klantbeleving in de winkel en op het internet te verbeteren en ook om in te blijven spelen op de (toekomstige) verwachtingen en behoeften van de consument. Ze moeten op alle kanalen aanwezig zijn, de juiste diensten en producten kunnen leveren op de juiste tijd en hun strategie en bedrijfsstructuur moeten daarop afstemmen.


Q-factor

Om zich staande te houden tussen concurrenten en in een tijd van fluctuerende prijzen, lage economische groei en relatief hoge kosten, moeten retailers volgens Deloitte proberen te overleven via een sterke merknaam en extra "shopping experiences" voor de consument, en door zich duidelijk te onderscheiden van de concurrentie (via huismerken, winkelformules, ontwerpen, betere klantgerichtheid). Een winkelketen die hierin slaagt, zal hogere prijzen kunnen rekenen, meer winst kunnen maken en ook in hoger aanzien staan op de financiële markten. Van belang is de Q-factor (ook: Tobin's Q). Dat is de verhouding tussen de marktkapitalisering van een beursgenoteerde onderneming ten opzichte van de waarde van zijn "tastbare aandelen" (zoals gebouwen, voertuigen, grondeigendom, inventaris en uitrusting). Een bedrijf met een Q-factor groter dan 1, is er in geslaagd zijn "niet-tastbare aandelen" (merknaam, differentiering, innovatie, klantervaring, marktdominantie, klantloyaliteit en bekwame bedrijfsvoering) te gelde te maken. Is de Q-factor lager dan 1, dan kan het bedrijf in theorie ten prooi vallen aan een private equity-fonds dat de boel opsplitst en de winstgevende "tastbare aandelen" verkoopt.
De laagste samengestelde Q-factoren zijn die van Japan en Europa, terwijl die van de VS, Hong Kong en Mexico relatief groot zijn.


Bronnen:
- "Jumbo in Top 200 van grootste retailbedrijven - Topretailers blijven groeien," AGF, 21 januari 2013.
- "Global Powers of Retailing 2013," Deloitte, 8 januari 2013.
- "report: Global Powers of Retailing 2013, Retail Beyond," Deloitte&Stores Media, 8 januari 2013.

AddThis Social Bookmark Button
 

Reacties  

 
0 #1 Supermacht.nl 31-01-2013 21:00
Het is opmerkelijk dat Deloitte niet Spar International heeft opgenomen in zijn lijst.

Franchiser-holding SPAR noemt zichzelf 's werelds grootste supermarktketen (met ruim 12000 winkels in 30 landen en een omzet van ongeveer 28,5 miljard euro).

Zie http://www.sparholding.nl/over-spar/ en http://www.spar-international.com/making-the-difference/spar-international.
Citeer
 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

 

RSS Feeds