Home Consumenten Anders Betalen met cash in supermarkten in 2014 bijna niet meer mogelijk
Betalen met cash in supermarkten in 2014 bijna niet meer mogelijk
maandag 27 februari 2012 17:46

Het aantal 'pin alleen'-kassa's in supermarkten neemt toe, evenals het aantal winkels waar je niet meer met cash terecht kunt voor je boodschappen. In 2014 zal het moeilijk zijn om nog levensmiddelen te kopen zonder krediet- of chipkaart. Banken en supermarktconcerns willen kosten drukken en veel bedrijfsprocessen worden steeds meer beheerd via de computer. Toch wil een kwart van de klanten met cash geld blijven betalen.

 


(door Rob Bleijerveld)

Volgens de belangenbehartiger van winkeliers, Detailhandel Nederland, zullen de 'pin alleen'-kassa’s binnen twee tot drie jaar ver in de meerderheid zijn in de supermarkten. Woordvoerder Henk Kok denkt dat betalen met cash geld dan eerder uitzondering zal zijn dan regel. En dat de meerderheid van de klanten daar geen problemen mee zal hebben.

Supermarktbedrijven zetten in op elektronisch afrekenen vanwege hun behoefte aan veiligheid, efficiency, klantvriendelijkheid en kostenbesparing. Door het toenemende aantal gewapende en gewelddadige overvallen besloten sommige supermarktbedrijven in het land om zelfs per direkt de cash-automaten in te ruilen.

Toch zijn het met name de gezamenlijke banken die een groot belang hebben bij betalen per pin of chip. Dat levert enorme kostenbespringen op en het geld staat langer op hun rekeniing zodat ze meer rente kunnen rekenen. Ze voeren al enkele jaren campagnes gericht op de consument en het winkelbedrijf om het elektronisch betalen aantrekkelijker te maken [1]. En het lijkt te werken. Volgens Currence Certificering & Toezicht [2] nam het totaal aantal pintransacties het afgelopen jaar toe ten opzichte van 2010 [3]. Volgens Deloitte was de groei het grootst bij supermarkten. Van alle pintransacties vond ruim 35% plaats in de supermarkt.


Wat wil de klant?


Een op de zes consumenten rekent de dagelijkse boodschappen altijd contant af. Ongeveer 28% van de klanten is niet bereid om steeds met de chip te betalen. Deze groep rekent kleine bedragen wel cash af, maar gebruikt de pinpas of kredietkaart alleen voor hogere bestedingen. Het aantal consumenten dat altijd elektronisch betaalt, neemt jaarlijks toe (is nu 67%).

Volgens Deloitte zegt bijna een kwart van de supermarktklanten (zo'n 23%) van winkel te zullen veranderen wanneer de eigen supermarkt geen contanten meer accepteert. Woordvoerder Op Heij van de branchegroep Retail van Deloitte zei vorig jaar dat geen enkele supermarktketen als enige helemaal zou overstappen. (Inmiddels lijkt dat te zijn veranderd door de recente golf van overvallen). De supermarktbedrijven zullen de overstap naar een geheel elektronisch betaalsysteem pas maken als er "branche-brede afspraken" zijn over een gezamenlijke en gelijktijdige invoering. Hiermee zou de sector meteen ook een efficiëntieslag maken.

Op Heij van Deloitte gaat ervan uit dat betalingen met pin, chip en kredietkaart in toenemende mate gestimuleerd zullen worden totdat er afspraken tussen de supers zijn gemaakt. Dat kan door bijvoorbeeld nog slechts maar één cash-kassa open te houden, zodat de pinnende klant minder lang hoeft te wachten.

De Consumentenbond hield in 2009 overigens een onderzoek onder haar leden over de vraag wat ze vinden van het plan van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel om in supermarkten contant geld te gaan weren [4]


Voor- en nadelen

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) en anderen gaven aan wat ze zien als de voor- en nadelen van elektronisch betalen. Een paar voordelen op een rijtje: minder kans op overvallen en diefstal omdat er minder of geen geld in kas is; altijd gepast betalen en geen fouten meer met wisselgeld; overzichtelijkere en goedkoper te beheren geldstroom; minder lange wachttijden bij de kassa; onnodig om eerst geld uit een automaat te halen; het past in het streven van moderne bedrijven om alle goederen- en geldstromen elektronisch volgbaar te maken [5].

Nadelen die worden genoemd zijn: een pinpas kost geld; niet iedereen kan of wil pinnen; door te pinnen is de kans groter dat je teveel uitgeeft; er kan worden gefraudeerd met pinpassen en chipkaarten [6]; computerservers gaan regelmatig op tilt en dan ligt het betalingssysteem plat.

Het CBL vindt dat er oplossingen moeten komen voor hen die niet willen of kunnen pinnen. Het gaat dan met name om ouderen, mensen met een fysieke beperking, zij die hun uitgaven nauwkeurig onder controle willen houden, jonge kinderen en anderen die niet rechtstreeks vanaf hun rekening kunnen betalen.
Er wordt in dat verband ondermeer gedacht aan "de vingerafdruktechniek" voor ouderen en "prepaidkaarten" voor kinderen.

Daarnaast zullen er ook mensen zijn die chip- en bio-ID methodes afwijzen en het gebruik ervan zoveel ontlopen, bijvoorbeeld omdat ze - terecht - sceptisch zijn over de vermeende veiligheid van de systemen (denk aan toegang tot gegevens en misbruik door hackers, overheden of bedrijven).


Bronnen:
- "Super schrapt cash," Spitsnieuws," 24 februari 2012.
- "Opnieuw pinrecords in 2011," Blikopnieuws, 9 februari 2012.
- "Deloitte: 67% van de consumenten pint in supermarkt," Consultancy.nl, 1 september 2011.
- "In 2014 alleen nog pinnen in supermarkt," RTL, 6 juni 2009.

Meer lezen:
- "Op weg naar een cashloze supermarktbranche 2014," rapport van de St. Bevordering efficient betalen, 28 mei 2009.
- "Currence biedt de volgende diensten aan".
- "Consumentenonderzoek 2011 - Rapport over de ontwikkelingen in het consumentengedrag," Deloitte, september 2011.

Noten:
[1] Zie daarvoor "Een overzicht van de laatste campagnes van PIN".  
[2] Currence (of: Currence Certificering & Toezicht) is op 1 januari 2005 opgericht op initiatief van acht Nederlandse banken (ING, ABN Amro, Rabobank, Fortis, SNS Bank, Friesland Bank, Van Lanschot Bankiers en BNG). Het faciliteert marktwerking en transparantie met behoud van de kwaliteit en veiligheid van het betalingsverkeer in Nederland. Currence voert de volgende betaalproducten: PIN, Chipknip, Acceptgiro, Incasso/Machtigen en iDEAL (Zie: "De organisatie Currence").
[3] Inmiddels kan er niet meer gepind worden met kaarten met magneetstrips. Pinnen gaat nu per chipkaart.  PIN staat voor "Persoonlijk Identificatie Nummer." (Zie: "PIN houdt na ruim 20 jaar op te bestaan," 31 dec 2011.
[4] "Alleen nog pinnen in de supermarkt?," onderzoek onder leden van de Consumentenbond, 18 augustus 2009.
  [5] Zie bijvoorbeeld "Help, mijn computer zit vol," Nu Zakelijk, 16 februari 2011 en "Sturing aankoopgedrag supermarkten door indeling, technologie en onderzoek naar hersenwerking," Supermacht, 18 januari 2009.
[6] Voor voorbeelden, zie: "Goedkoop apparaat leest zonder probleem ID-gegevens van RIFD credit card", Supermacht, 31 augustus 2008, "Vandals hack checkout terminals at California supermarkets," SC Magazine, 8 december 2011 en "C1000 site gehacked UPDATE: opgelost".
  

Betalen met cash in supermarkten in 2014 bijna niet meer mogelijk

Het aantal 'pin alleen'-kassa's in supermarkten neemt toe, evenals het aantal winkels waar je niet meer met cash terecht kunt voor je boodschappen. In 2014 zal het moeilijk zijn om nog levensmiddelen te kopen zonder krediet- of chipkaart. Banken en supermarktconcerns willen kosten drukken en veel bedrijfsprocessen worden steeds meer beheerd via de computer. Toch wil een kwart van de klanten met cash geld blijven betalen.


Volgens de belangenbehartiger van winkeliers, Detailhandel Nederland, zullen de 'pin alleen'-kassa’s binnen twee tot drie jaar ver in de meerderheid zijn in de supermarkten. Woordvoerder Henk Kok denkt dat betalen met cash geld dan eerder uitzondering zal zijn dan regel. En dat de meerderheid van de klanten daar geen problemen mee zal hebben.

Supermarktbedrijven zetten in op elektronisch afrekenen vanwege hun behoefte aan veiligheid, efficiency, klantvriendelijkheid en kostenbesparing. Door het toenemende aantal gewapende en gewelddadige overvallen besloten sommige supermarktbedrijven in het land om zelfs per direkt de cash-automaten in te ruilen.

Toch zijn het met name de gezamenlijke banken die een groot belang hebben bij betalen per pin of chip. Dat levert enorme kostenbespringen op en het geld staat langer op hun rekeniing zodat ze meer rente kunnen rekenen. Ze voeren al enkele jaren campagnes gericht op de consument en het winkelbedrijf om het elektronisch betalen aantrekkelijker te maken [1]. En het lijkt te werken. Volgens Currence Certificering & Toezicht [2] nam het totaal aantal pintransacties het afgelopen jaar toe ten opzichte van 2010 [3]. Volgens Deloitte was de groei het grootst bij supermarkten. Van alle pintransacties vond ruim 35% plaats in de supermarkt.

Wat wil de klant?

Een op de zes consumenten rekent de dagelijkse boodschappen altijd contant af. Ongeveer 28% van de klanten is niet bereid om steeds met de chip te betalen. Deze groep rekent kleine bedragen wel cash af, maar gebruikt de pinpas of kredietkaart alleen voor hogere bestedingen. Het aantal consumenten dat altijd elektronisch betaalt, neemt jaarlijks toe (is nu 67%).

Volgens Deloitte zegt bijna een kwart van de supermarktklanten (zo'n 23%) van winkel te zullen veranderen wanneer de eigen supermarkt geen contanten meer accepteert. Woordvoerder Op Heij van de branchegroep Retail van Deloitte zei vorig jaar dat geen enkele supermarktketen als enige helemaal zou overstappen. (Inmiddels lijkt dat te zijn veranderd door de recente golf van overvallen). De supermarktbedrijven zullen de overstap naar een geheel elektronisch betaalsysteem pas maken als er "branche-brede afspraken" zijn over een gezamenlijke en gelijktijdige invoering. Hiermee zou de sector meteen ook een efficiëntieslag maken.

p Heij van Deloitte gaat ervan uit dat betalingen met pin, chip en kredietkaart in toenemende mate gestimuleerd zullen worden totdat er afspraken tussen de supers zijn gemaakt. Dat kan door bijvoorbeeld nog slechts maar één cash-kassa open te houden, zodat de pinnende klant minder lang hoeft te wachten.

Voor- en nadelen

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) en anderen gaven aan wat ze zien als de voor- en nadelen van elektronisch betalen. Een paar voordelen op een rijtje: minder kans op overvallen en diefstal omdat er minder of geen geld in kas is; altijd gepast betalen en geen fouten meer met wisselgeld; overzichtelijkere en goedkoper te beheren geldstroom; minder lange wachttijden bij de kassa; onnodig om eerst geld uit een automaat te halen; het past in het streven van moderne bedrijven om alle goederen- en geldstromen elektronisch volgbaar te maken [4].

Nadelen die worden genoemd zijn: een pinpas kost geld; niet iedereen kan of wil pinnen; door te pinnen is de kans groter dat je teveel uitgeeft; er kan worden gefraudeerd met pinpassen en chipkaarten [5]; computerservers gaan regelmatig op tilt en dan ligt het betalingssysteem plat.

Het CBL vindt dat er oplossingen moeten komen voor hen die niet willen of kunnen pinnen. Het gaat dan met name om ouderen, mensen met een fysieke beperking, zij die hun uitgaven nauwkeurig onder controle willen houden, jonge kinderen en anderen die niet rechtstreeks vanaf hun rekening kunnen betalen.
Er wordt in dat verband ondermeer gedacht aan "de vingerafdruktechniek" voor ouderen en "prepaidkaarten" voor kinderen.

Daarnaast zullen er ook mensen zijn die chip- en bio-ID methodes afwijzen en het gebruik ervan zoveel ontlopen, bijvoorbeeld omdat ze - terecht - sceptisch zijn over de vermeende veiligheid van de systemen (denk aan toegang tot gegevens en misbruik door hackers, overheden of bedrijven).

De Consumentenbond hield in 2009 een onderzoek onder haar leden over de vraag wat ze vinden van het plan van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel om in supermarkten contant geld te gaan weren [6]


Bronnen:
- "Super schrapt cash," Spitsnieuws, 24 februari 2012 (http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2012/02/super-schrapt-cash).
- "Opnieuw pinrecords in 2011," Blikopnieuws, 9 februari 2012 (http://www.blikopnieuws.nl/bericht/140547/Opnieuw_pinrecords_in_2011.html).
- "Deloitte: 67% van de consumenten pint in supermarkt," Consultancy.nl, 1 september 2011 (http://www.consultancy.nl/nieuws/deloitte-67-consumenten-gebruikt-pinpas-of-creditcard-in-supermarkt).
- "In 2014 alleen nog pinnen in supermarkt," RTL, 6 juni 2009 (http://www.rtl.nl/%28/actueel/rtlnieuws/binnenland/%29/components/actueel/rtlnieuws/2009/06_juni/11/binnenland/0611_0630_cash_uit_supermarkt_pinnen.xml).

Meer lezen:
- "Op weg naar een cashloze supermarktbranche 2014," rapport van de St. Bevordering efficient betalen, 28 mei 2009 (http://www.efficientbetalen.nl/websites/efficientbetalen/docs/Rapport_SBEB_def_printable.pdf).
- "Currence biedt de volgende diensten aan" (http://www.currence.nl/nl-NL/OverCurrence/Diensten/Pages/Diensten.aspx).
- "Consumentenonderzoek 2011 - Rapport over de ontwikkelingen in het consumentengedrag," Deloitte, september 2011 (http://www.deloitte.com/assets/Dcom-Netherlands/Local%20Assets/Documents/NL/Branches/Consumentenmarkt/nl_nl_cb_consumentenonderzoek_2011.pdf).


Noten:
[1] Zie daarvoor "Een overzicht van de laatste campagnes van PIN" (http://www.pin.nl/nl-NL/Consument/Campagnes/Pages/default.aspx).  
[2] Currence (of: Currence Certificering & Toezicht) is op 1 januari 2005 opgericht op initiatief van acht Nederlandse banken (ING, ABN Amro, Rabobank, Fortis, SNS Bank, Friesland Bank, Van Lanschot Bankiers en BNG). Het faciliteert marktwerking en transparantie met behoud van de kwaliteit en veiligheid van het betalingsverkeer in Nederland. Currence voert de volgende betaalproducten: PIN, Chipknip, Acceptgiro, Incasso/Machtigen en iDEAL (Zie: "De organisatie Currence" (http://www.currence.nl/nl-NL/OverCurrence/deorganisatie/Pages/De%20Organisatie.aspx)).
[3] Inmiddels kan er niet meer gepind worden met kaarten met magneetstrips. Pinnen gaat nu per chipkaart.  PIN staat voor "Persoonlijk Identificatie Nummer." (Zie: "PIN houdt na ruim 20 jaar op te bestaan," 31 dec 2011 (http://www.telegraaf.nl/dft/11220355/__PIN_houdt__op_te_bestaan__.html).
[4] Zie bijvoorbeeld "Help, mijn computer zit vol," Nu Zakelijk, 16 februari 2011 (http://www.nuzakelijk.nl/column-walther-ploos-van-amstel/2448034/help-mijn-computer-zit.html) en "Sturing aankoopgedrag supermarkten door indeling, technologie en onderzoek naar hersenwerking, Supermacht, 18 januari 2009 (
http://supermacht.nl/negatieve-effecten-othermenu-33/22-prijzenslag/200-sturing-aankoopgedrag-supermarkten-door-indeling-technologie-en-onderzoek-naar-hersenwerking).
[5] Voor voorbeelden, zie: "Goedkoop apparaat leest zonder probleem ID-gegevens van RIFD credit card, Supermacht, 31 augustus 2008 (http://supermacht.nl/films-expos-topmenu-59/38-films-expos/182-goedkoop-apparaat-leest-zonder-probleem-id-gegevens-van-rifd-credit-card), "Vandals hack checkout terminals at California supermarkets," SC Magazine, 8 december 2011 (http://www.scmagazine.com/vandals-hack-checkout-terminals-at-california-supermarkets/article/218511/) en "C1000 site gehacked UPDATE: opgelost" (http://www.simpelkoken.nl/nieuws/?article=549).
[6] "Alleen nog pinnen in de supermarkt?, onderzoek onder leden van de Consumentenbond, 18 augustus 2009
(http://www.consumentenbond.nl/forum/viewtopic.php?t=7081).
AddThis Social Bookmark Button
 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

 

RSS Feeds